fbpx

Podnosimy ceny

Nikt nie lubi podwyżek. Sami nie lubimy tego uczucia gdy będąc klientami wchodzimy do sklepu i tam niemiłe zaskoczenie, znowu wyższe ceny. Właścicielom lokalu podnoszenie cen też jest raczej niemiłe i czasami nawet stresujące. Pisałam już o tym w innym artykule. Ponieważ jednak gastronomia to nasza praca i nasze źródło utrzymania, to czy nam się ten temat podoba czy nie, powinniśmy być bardzo wyczuleni na zmiany cen na rynku. Ponieważ ma to bezpośrednie przełożenie na nasz biznes.

Kiedy powinniśmy podnieść ceny?

→ Gdy nasi dostawcy podnoszą nam ceny powinniśmy również podnieść ceny w naszym menu.

Często mamy tendencję do chronienia klientów i nie podnosimy cen lub czekamy z tym do nowego roku. Tłumaczymy sobie to tym, że podwyżka u dostawcy jest niewielka i nie ma dużego wpływu na naszą rentowność. Boimy się, że podnosząc ceny od razu zostanie to zauważone i będą komentarze lub co gorsza zaczniemy tracić klientów.  Gdy jednak poświęcimy na to chwilę podliczymy nawet niewielkie kwoty podwyżek to w skali miesiąca okaże się, że nasz zysk jest widocznie niższy i ma to wpływ na kondycję firmy. Częstą praktyką jest też nieinformowanie odbiorców o podwyżkach. Jeżeli nie będziemy kontrolować FV może się okazać, że spadają nam zyski i zorientujemy się po kilku miesiącach, ponieważ dostawca nie informował, że robi podwyżkę.

→ Gdy nasz biznes przynosi nam za mały dochód i koszty nam się nie spinają. Równocześnie widzimy, że lokal zarabia, klienci są a nam ciągle brakuje pieniędzy na bieżące wydatki wtedy sprawdzamy:

W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić rachunki i dokładnie przeliczyć nasze wcześniejsze kalkulacje, marże, koszty itp. W tym miejscu przypominam o pilnowaniu rozdzielności portfela na firmowy i prywatny co bardzo może nam zniekształcać obraz zysków.  Drugi krok to sprawdzenie wiarygodności pracowników.
Dopiero po sprawdzeniu tych rzeczy zabieramy się do podnoszenia cen.

→ Gdy wypłaty pracowników idą do góry obojętnie czy nakazuje nam to ustawa czy sami podnosimy stawki powinniśmy również proporcjonalnie podnieść ceny na nasze produkty.

Są dwie teorię na podnoszenie cen. Jedna mówi, że podnosimy wszystko jednorazowo druga, że robimy to na raty tak aby klient miał chwilkę na przyzwyczajenie się.

Osobiście uważam, że zależy to od typu naszej działalności i rodzaju podwyżek. Jeśli są niewielkie do 10 % można podnosić jednorazowo, jeżeli wyższe warto podzielić to w czasie.

previous post

Po co robić biznesplan?

next post

Coffeespots

3 comments
  1. Marek

    Musze przyznać, że masz rację to bardzo logiczne podejście ale czasami trudno podnieść ceny gdy konkurencja na ulicy ma prawie takie same. Mam wrażenie, że jest pewna granica i gdy podniosę za dużo klienci pójdą do innych. A na ulicy jest 7 lokali podobnych do mojego :(

  2. Jarek

    Niby pewne rzeczy są oczywiste ale ty jakoś inaczej o tym piszesz :) Dzięki Zuza za fajne artykuły, krótko i treściwie. I ten i inne. Pozdrawiam

    • Zuza

      Cieszę się, że ci się podobają. Masz jakieś tematy o których chcesz poczytać... pisz na maila. Pozdrawiam serdecznie

Comments are closed.

Leave a comment

positive review  Bardzo pomocna konsultacja. Porady rzeczowe i konkretne biorace pod uwage bierzaca sytuacje covidova. Dziekujemy i dzialamy. Pozdrawiam.

Anka Cyganka Avatar Anka Cyganka
07/03/2021

positive review  Bardzo profesjonalna konsultacja odnośnie wybory ekspresu do kawy, otrzymałem wiele informacji na jakie aspekty zwrócić uwagę. Bardzo miła i serdeczna rozmowa ?

Mateusz Michalak Avatar Mateusz Michalak
04/02/2020

positive review  Projekt Gastro został mi polecony, ze względów na swoje profesjonalne podejście oraz doświadczenie w branży, a ja podtrzymuję tę opinię. Będąc managerem restauracji potrzebowałam rozwiązać problem polegający na nieodpowiedniej jakości obsługi klienta. Pani Zuza pomogła mi opracować system monitorowania obsługi na odpowiednim poziomie oraz egzekwowania tego od pracowników. Nie spodziewałam się, że do tego typu problemu można podejść systemowo i tak skutecznie. Serdecznie polecam.

Kasia Witkowska Avatar Kasia Witkowska
15/12/2019

positive review  Wielokrotnie korzystałem z konsultacji dotyczących zwiększania sprzedaży w pubie i kawiarni. Zawsze dostawałem wyczerpujące wskazówki co i jak naprawić aby poprawić sprzedaż. I to działało !!! Niestety jako manager nie zawsze mogłem wszystko wprowadzić bo właściciel miał swoje poglądy, które niestety pogrążyły lokal. Zaczynam właśnie pracę jako manager w kawiarni i na pewno wykorzystam bezcenną wiedzę ze szkolenia i konsultacji.

Michał Hirsz Avatar Michał Hirsz
05/12/2019